söndag 24 juli 2011

Sommarvärdar i min sommarvärld.

Underbara arkiv. Precis HÄR kan ni njuta av tonvis
och timvis av kloka tankar.
Fina minnen.
Jobbiga samhällen.
Skruvade medmänniskor och
ljuvliga familjemiddagar.
Examenstillfällen och
avhoppade högstadier.
Politik, förakt, sagor och öden.

Livsöden. Livsvägar.

Framförallt är det tonvis och timvis
av människor som bjuder på sig
oerhört.

Det är bra.
Oerhört bra.



Sommar i P1 är det jag pratar om.
Arkivet som är fyllt till brädden av
guldkorn.
Välj, vraka, njut.



För en knapp vecka sedan satt jag hemma i köket hos
min mamma. Jag, Evelina och min mamma
pratade om sommarpratarna, och om hur enkelt
man kan lyssna på dem på nätet.
Jag har gjort det förr.

Men nu.
Nu har jag datorn som sällskap i tapetsering
och städfix. Och ett enormt sug efter fler
kloka ord- fler berättelser.

Jag har hör så många nu, på fem dagar, att
jag bara måste få visa. Få berätta.
Om dem som berättar.


Sven Nylander
Om förmågan att kämpa för att alltid bli bättre. Viljan
att vara bäst. Om tiden då hans namn syntes i media
-som han som drogade sig. Om sveket till familjen,
till sporten, ungdomarna och löftena.



Jan Guillou
Om musiken som personifiering, och om ett
par politiska dängor.



Lena Andersson
Om Jesus. Hon lyfter delar ur bibeln, som kanske
inte alltid är den bild av vår Jesus och Gud, som
kyrkan vill förmedla.
Både jag och mannen min satt med rejält höjda
ögonbryn till några av de saker hon läste ur bibeln.



Magdalena Graaf
Om det stora ordet förlåtelse. Om misshandel,
ytlighet, storhet och fördomar. Om att uppskatta det
enkla.



Per Holknekt
Om kämparandan att bli skejtproffs. Att falla platt.
Om att resa sig igen, bli känd, rik och leva gott. Att
falla platt igen, bli av med allt. Om att ännu en gång
resa sig, kräla, och slutligen lyfta. Lyfta med
Odd Molly under sina vingar.



Laila Bagge
Om kamratskap och samarbete. Om hur hon banne
mig arbetat sig fram i olika vrår. Om låtar och
människor vi känner till, fast i en helt annan värld.
Den bakom scenen, bakom cd-fodralens glam.


Mikael Persbrandt
Om det som är vackert.
Dessvärre lyssnade jag bara på halva. Det här var
inte vad jag suktade efter just den här lilla minuten.



Tina Jansson
Om ett liv med ALS. Om förlamning, förhoppning,
livsgnistor och assistenter. Om vilka saker som driver
oss framåt, och om hur livet kan ses ur olika perspektiv.
Läses av hennes syster, eftersom hon själv är stum.



Lena Sundström
Om rädslor, invandring och reflektioner kring
Danmark. Om en person som person, och en
person i sitt yrke.



Dolph Lundgren
Om en mesig kille med krav hemifrån. Om utbildning
och om flytt. Om träning och om ett steg ut i total
offentlighet. Om Rambo, Stallone och rötter i norrland.



Vanna Rosenberg.
Även här ett program jag bara lyssnade till hälften på.
Jag letade något annat. Det handlade i alla fall om
misslyckanden, och om hur vi fyller våra liv med just detta.
Eller åtminstone hon själv.



Claudia Galli
Avklätt och ärligt. Om kärleken och insikten om vad hon
ska ägna sitt liv åt. Om en snårig stig utan bananskal. Och
mycket intressant- om tvångstankar.



Gustaf Hammarsten
En galen skildring av ett yrke så långt ifrån mitt eget
som man bara kan komma. En god skopa humor.


Ulf Brunnberg
Om tankar kring politik, kring skådespeleri
och storheter. Ironisk, kritiskt och underhållande.



Johanna Koljonen
Om skolan i Oxford. Ritualer, regler och traditioner.
Om att prestera sitt allra bästa, på beställning- bara för
att visa- att det är pressen man klarar.



Henke Larsson
Om lyckan att fått uppleva alla stunder av det
man drivs av allra allra mest. Om media, om
droger, svek och massor av vrede.



Mark Levengood
Om att finnas till av misstag. Om hur man kan hamna
i Finland när man trott att man flyttat till Fiji.
Hur man kan få ett helt hus till skänks- med ammande
kvinnor och japanska statyer.



Karl Bildt
Om världen idag. Om krig och fred. Arbetet
som utrikesminister och livet kring det. En inblick
i twitter och nyare medier.



Clara Lidström
Om ett liv som bloggare och om feminism. Om
förtryck, och om fördomar kring val som hon gjort.






Det var ett par tre stycken va?
Imorn fortsätter jag. Det finns guld och guld
och mer därtill.
Jag ska gräva.

Och ni vet, jag som tänker så.......
Det här får mig knappast att tänka mindre.


Fundera.
Reflektera.




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar