onsdag 20 juli 2011

En bröllopsdag att minnas

Tredje året.
Tredje dagen.
Och vi tänkte-
att tredje gången gillt.

I år skulle vi minsann
hitta på oss något på
vår bröllopsdag.


Och det gjorde vi.
Hittade på oss något alltså.

Mannen i östra delen, med
hammare och borrmaskin.
Jag i västra delen med
tapeter, skrapor och lim.

Framåt seneftermiddan
dyker en vän till mig upp
och säger hej då.
-Vaddå hej då?undrar jag.
Du kom ju precis.
Hon skulle minsann till
öltältet i Malung. Och
skulle jag med så hade jag tio
minuter på mig. Eller ja,
hon kunde ge mig en kvart.

Så en kvart senare hade jag
duschat och svirat om från lim
och skabbkläder
till smink och handväska.

Och resten av vår bröllopsdag
firade vi på våra egna vis igen.
Jag i ett öltält med Scotts spelandes.
Mannen vid en nedladdad tv-serie
hemma i köket.

Men vem vet.
Kanske nästa år kan bli ett
år när vi firar vår dag lite extra.
Den fjärde.

Hur som helst.
Den tredje var trevlig.





Bjussar på ett par bröllopsbilder då....
typ.


Drink i barnen.
Vågor och mörker.
Puffiga kuddar och
sand mellan tårna.





En avlägsen tid.
Historia som vittnar.
Mäktiga hantverk och
gassande sol.

Stekhet asfalt och
luft som står still.
Kryddor och dofter
och dagar som går.







Finaste älven och
mörkaste skogen.
Skiraste dagen
mörkaste kvällen.

Bergen som omfamnar
och reser sig blå.
Dalgång som porlar och
brusar och far.

Djupet och tystnaden.
Ängarna och stillheten.
Dialekten och musiken.
Gnällspikarna och svalorna.

Finaste hemma.
Bortanför bergen.





.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar