onsdag 7 juli 2010

Första dagen



Första två dagarna som husägare har passerat. Lovely.
Igår satt vi som två fån i hallen och funderade på vad vi
skulle ta oss till. Var börjar man?
Efter en stund kom vi fram till att det nog var bäst att vi åkte
till Malung för att köpa en stege. Så det blev en shoppingtur.
Vi kom hem med grästrimmer, stege, sekatör, lite verktyg,
en dammsugare och en herrans massa vitfärg, skrapor och
penslar.
Väl hemma igen så satte jag igång med att klippa syrenhäcken.
Det var mer en syrenskog med en och en halv meter höga
inslag av brännässlor. Mums.




Jag har fortsatt idag också med min syrenskog. Nu är det
en häck. Mannen min har gått runt med trimmern och
friserat gården. Vi har ju inte någon gräsklippare än, så
det får helt enkelt bli lite enklare klippt. Men fint blir det.
Allt var ju bara en stor åker när vi fick nycklarna i söndags
kväll.

Under dagarna har jag konstaterat:
att det finns tre märkligt planterade rönnar- bort med dem
att det finns fem svartvinbärsbuskar för mycket- det räcker
väl med två
att det nog finns en berså gömd bakom nässlorna
att det finns hallonbuskar, fina hallonbuskar
att syrenskogen nog blir en fin häck nästa sommar
att bilar är fula

Sonja leker för fullt på gården, och det är ljuvligt underbart
att kunna släppa kontrollen över henne. Hon njuter. Jag njuter.

På eftermiddagen kom mannens storasyster och en av mina
favviskockar från Tällbergstiden. De tog hand om oss och
fixade middag ute på gården. Hemmagjorda hamburgare
när det är som allra bäst.
Sen jordgubbar hemma i lägenheten...och lite kalasfix.För
imorn är det söta Sonjas fyraårsdag och vi har barnkalas i
huset. Köttbulle- och korvspett och strutglass med glada strössel
är det som står på menyn. Och godispåse.
Det blir nog toppen det.



Här är förresten hamburgaren som jag skulle lyckas äta.
Oj vad vi skrattade. Men hur lyxigt är det inte med
hamburgare, dressing, sallad, lök, tomat, bacon och haloumi.
Dessutom klyftpotatis med avocadoröra. Yummie.
Och ni ser va, att tallriken är en stooor papptallrik. Inte nån liten assiett. :-)

5 kommentarer:

  1. Låter helt underbart. Vi är så glada för er skull, det kommer bli alldeles toppen det där. Vi ser fram emot att komma och hälsa på sen! Kram

    SvaraRadera
  2. Vi vill också gå på Sonjas kalas :(

    SvaraRadera
  3. Grattis till lilla Sonja! =)

    SvaraRadera
  4. hi hi ja vart börjar man??
    att trimma utsidan är väl en rofylld o fin början. Sedan får an väl skriva ngn slags lista på vad som är viktigast för själva huset o göra, och sedan se till att få det gjort med hjälp eller så! Roligt projekt! Och underbart ser det ut!
    Härligt med egna bär på trädgården. Fem vinbärsbuskar är väl toppen, tänk vad mkt gott du kan göra!
    Mumsig hamburgare med!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  5. Halloj! Grattis till hus-köpet! Ser ut att kunna bli hur mysigt som helst :-) Har kikat i din pyssel-blogg också, underbara alster och vilka häftiga tårtor du gör! Kikar in här fler gånger nu när jag hittat dig igen :-)
    (gissar att du minns mig när du tittar i min blogg...)

    SvaraRadera