onsdag 28 juli 2010

Minisemester på östkusten

I mitten på förra veckan åkte vi till Norrtälje, mannen
och jag. Dags för hämtning av våra små söta, och
lite välbehövlig andningspaus hos barnens farmor.

Vi passade på att passera IKEA och biltema för att
göra av med lite pengar. På IKEA blev det både ett
garderobssystem som kommer bli super, och
badrumsmöbler till det där röda gräsliga badrummet
som jag visat tidigare......

I Spillan, utanför Norrtälje var det soligt, varmt och
kvavt. Vi hade ju haft en lite svalare vecka uppe hos
oss. Så vi njöt mest av värmen.
Barnen åt glass och badade...(Konrad skrattar så det
bubblar, och Sonja hoppar från bryggan utan några
som helst hämningar. Alldeles lycklig i hjärtat blir man.)

Efter middagarna satt satt på verandan och
pratade med sommarnattsmörkret liggande över
trädgården. *njuter*
På fredagen kom lillebror och Evelina och hälsade på
hos oss. Underbart.



Sen kom regnet till de flestas glädje. Gräsmattorna
var gulbrända och blåbären är mogna, men torr-
skrumpna.


Gott om smultron både på tomten och längs grusvägarna.
Men inte som förra sommaren- då jag kokade sylt på dem.








Jag passade på att koka några liter jordgubbar också.
Sylt till hösten och vintern sitter aldrig fel. Och vad
påminner mest om sommaren om inte den hemkokta
sylten till pannkakorna?
*gott*




På vägen ner mot stranden plockade Sonja små grodor
som hon varsamt släppte ut på någon annan gräsplätt
som hon trodde att de gillade.
*sötis*






Och i Spillan blommade rosorna. Den här fina klasen bestod
av 10 fina rosor. Hur fint som helst...Den var ju som en hel
bukett.



Här hemma blommar min ros också. Jag klippte och grejade
lite med den igår. Jag har ju inte tagit tag i den alls än. Så
nu har jag åtminstone snart rensat ur alla 1 ½ meter höga
brännässlor som inte varit så dekorativa!
Det är bra.

1 kommentar:

  1. Hade också velat haft hemmagjord sylt, men sjävplocket här hade stängt för i år.. Typiskt. Dessutom är jordgubbarna rätt dyra nu, får se om det dyker upp nått snart. Annars vet du att jag röstar för pannkakor med sylt om vi kommer och hälsar på, haha. Kramkram

    SvaraRadera