tisdag 29 juni 2010

Midsommar. Midsommar.

Hela midsommarhelgen har spenderats i stugan uppe vid
Evertsbergssjöarna. Vi åkte upp redan på torsdagen, och
drog inte därifrån förrän på måndag eftermiddag. Hur lugnt
och lovely som helst!

På torsdagskvällen när vi kom grillade vi kolbotten nere i
gropen. Det är ett Särnarecept. Som en pannkaka nästan
med kornmjöl...fast utan ägg och mjölk ;-) Man steker den
i en kolbottenpanna med eld både över och under pannan.
Sen mumsar man i sig den med fläsk-och messmörssås.
Sommar det!
Fint väder hade vi också. Sonja badade.
Och jag och mannen tog ett iskallt kvällsdopp.


Midsommarafton utan regn, det går väl inte? Stundvis
vräkte regnet ner. Vi märkte åtminstone att stuprännorna
inte riktigt gjorde sitt. Så dagen därpå fick det bli rensning.
Men stundvis hade vi också soligt och fint.


Trots vädret satt vi ändå ute. Sill, nubbe och god mat.
Somrig jordgubbstårta och en liten midsommarstång!







fin utsikt från bryggan

här har jag vuxit upp
här bland alla kottar har jag varit en liten kotte
här bland trädens rötter har jag mina egna


Under lördagen hade vi fint väder, men ingen värme.
Jag fixade skattkarta och skatt åt dottern, och är här i
full fart med att pedagogiskt försöka förklara att
fyrkanterna på kartan är hus. Sonja håller inte med.




Fina, fina lingonblommor visar att skogen snart fylls av
små bär. Blåbären är minsann på gång de också.






Ett stycke gris. Sötgris.

Vi grillade, ordnade femkamp på gården, åkte båt,
cyklade, såg fotboll och städade lite i stugan.
Vi hade det lugnt och lagomt helt enkelt.

Och vi åt jordgubbsrester på rulltårta, med grädde.
Eller pensionärsbakelse som mormor kallade det.
Hur som helst. Gott.


Söndagen fylldes av strålande sol.Fortfarande
lite svala vindar. Men man kan ju inte alltid få allt.
Jag tog ett morgondopp. Iskallt. Men efteråt är man ju
stolt som en tupp. Och när man dessutom känner att
man doftar schampo, då vet man att det var värt pinan!

Vi fick besök av kusinfamilj från huvudstaden. Oj vad de
lekte våra små tjejer. Och sams var de, hela dagen.
Vi grillade och hade det gott.
SötKonrad hittade en vattenhink att plaska i. Tur att
solen värmer, och att väskan är fylld av ombyte!!



plaska plaska....det är lek det!


och vår söta lilla midsommarstång med både björkranka,
midsommarblomster, rödblära och hundkex.


full fart med solen i ögonen...

Dagen avslutades med bad för Sonjas del....och en ensam
liten andunge som tappat bort familjen.
Vi gav den lite bröd.


På måndagen stannade jag kvar med barnen och min mamma.
Vi tog det lugnt och gjorde slut på lite av helgens alla goda
matrester. Solen värmde oss rejält och Sonja myste i
sjön som nu var uppe i 19 grader. Friskt. Och hon övade
flitigt på att hoppa från bryggan.

En riktigt stolt badtjej vågade sig ut på djupt vatten för att
fånga näckrosblad. Botten var dyig och man verkligen såg
på henne hur obehagligt det var. Men det stora bladet som
låg guppande på ytan lockade tillräckligt. Tillräckligt
för att gå flera steg i dy. Tillräckligt för att våga sig längre
ut än nånsin förr. Tillräckligt för att våga utan en vuxen.
Modiga lilla tjej. Med vatten upp till armhålorna och fötter
sjunker genom svart kladdig dy. Ja, då är inte jag heller
särskilt kaxig.




Men framåt tretiden var det dags att åka... mamma
österut, och vi västerut. Lima var stekhett, och jag var helt
färdig. Det blev yoghurt till middag. Så mycket energi
fanns det kvar.



Jag har dessutom fått reda på att den tårtförfrågan jag
fick i torsdags gällde en bröllopstårta. Och det ska
gudarna veta. Att hade jag anat att det var till någons
såå speciella dag. Då hade jag löst det!
Jag hoppas Hanna och Erik, att ni hade en fin dag. Och
gratulerar er varmt i efterskott!


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar