torsdag 17 juni 2010

Några enstaka viljor...

Sol ena dagen.... mulet nästa...och så lite regn, och sol och
ett par moln....

Jag vill ha sol. Jag vill ha sommar och massor med varmt.
Jag vill ha glass. Jag vill ha picnic och ett behov av att få
bada.
Jag vill mumsa melon i skuggan, slå ihjäl myggen som surrar
kring benen. Jag vill ha skavsår och brunbrända ben.



Jag vill se svalor som seglar på en knallblå himmel.
Jag vill se moln formade som krokodiler och slott. Jag vill se
skalbaggarna som travar upp och ner över grässtråna.
Jag vill cykla sent på kvällen, dricka kaffe på balkongen, ta
en glas vin när solen går ner, vill höra musiken från olika
partaj på lördagskvällen.



Jag vill känna att sommaren 2010 var en sommar. En
sommar, som sån där sommar man hade när man hade
sommarlov. Då sommaren var en evighet. När man plockade
smultron bakom grannens lada. När man plockade vinbär
tills man dog. När man badade tusen gånger vid stugan vid
sjön. När man vandrade längs stigen utmed älven. När man
lekte skepp, eller fort vid stora stenen.

Och även om min sommar aldrig blir sån igen. Aldrig. Så vill
jag ju att mina barn ska få såna somrar.
Jag vill att de ska få vara ute. Äta glass i massor, luncha
utomhus, och leka. Leka, leka, leka. Och öva, öva, öva. Öva
på att stå. Öva på att gå.

Men då måste det vara fint.
Inte regna. Bara regna så det växer och knakar.
Det finns inte utrymme för nån regnig sommar. Vi ska hinna
så fasligt galet mycket ju.

I helgen skiter vi om det regnar eller inte. Tapas- och vinkväll
med vännerna! Toppen det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar