söndag 20 juni 2010

Prinsessa i fokus

Födelsedagsfirande och Kungabröllop. Vilken helg!

Söta mamma hemma i Älvdalen fyllde år samma dag som
vår Kronprinsessa skulle gifta sig. Så vi firade mamsen
med paket, fika och tv-tittande.
Pappa hade bakat en ljuvlig sommartårta.
Mandelmassebotten och sockerkaksbotten fylld
med
rabarbervaniljkräm och jordgubbsmousse med färskost.
Oj, så lovely.
Sonja tittade på när morfas lagade tårtan. Hon säger att: åh,
den är rosa. Det är min farbroritfärg. Och lila.



Efter lunch och fika bar det av hemåt andra sidan bergen.
Vi hade en knapp timme på oss att köra för att hinna hem
och bänka oss vid vigseln. Och en timme...ja, det behövs
för att köra. Det blev att skynda bilen lite mot slutet. Och
precis när radioreportrana säger att den fina veteranbilen
som Viktoria och Kungen sitter i, rör sig mot kyrkan, och kör
av, en annan väg- precis då stannar vi utanför vår dörr.

Jag kastar mig ur, och springer in. Tänker inte missa. Karl
får ta in barn, mat och packning. Jag ska gråta en skvätt.
Och fota.
Ja, det är sant. Helt galen tror jag att jag kanske är. Men där
satt jag i soffan, med kameran!
Så ni får några av mina foton... Jag tog väl kanske åtta eller
så. Vissa mer lyckade än andra....och några av dem är dessa,
oredigerade och underbara!









Söta Sonja säger "Mamma, Tänk om hon har valt fel
prins"











När vi kommit så här långt och de åkt i sin fina båt och
klivit i land så slet vi oss från tv'n. Då hade vi setat klistrade
både jag och mannen, i två timmar.
Vi knatade över till andra sidan vägen där tapas, fotboll,
vin och mer bröllops-tv väntade.




Underbart galet mycket mat hade vi!
Oliver, olika paprikor, tomater, mozarella, champinjoner,
bröd, kex, heta räkor, sallad, lufttorkade salami och
skinkor, korvar, kyckling, ostar. Helt lovely!

...och fotboll....och bröllop.....

Vi tittade på alla vackra klänningar, och enastående
smycken. Jösses.
Daniels tal. Så fint. Och Daniels pappa.
Viktorias klänning...man vill bara få ta på den.
De rosa blommorna på borden. Wow.
Frackar, band, medaljer.
Tårtan.
Brudvalsen... och, oj. Klockan var ju över ett! Och där
sitter vår nöjda treåring med hörlurar och ser på
Pippi Långstrump i bärbara datorn. Kanske dags att
ge sig den tiden. Dags att sova. Dags att sikta på nästa dag.




Och den här nästa dagen. Den har vi fyllt med loppisbesök,
prinsesskalas, grillkväll.....och tidningar! Jag har inte läst
dem ordentligt. Mest skummat.

Imorn är åter en vardag.
Underbara vardag.
Och imorn hoppas jag på en pappersbunt i brevlådan.
Jag spricker annars!



.

1 kommentar:

  1. Så himla fint var bröllopet :) Attans, att fota tven tänkte jag inte alls på, skulle man ju ha gjort!!
    Kram Emilia

    SvaraRadera