måndag 8 mars 2010

Lättlurad mamma



Åt korvstroganoff och pasta idag.

Efter ett tag när vi ätit, Sonja och jag, reser jag
mig för att fixa med lite annat. Bland annat tar
jag fram en sockerkaksskiva ur frysen åt henne.
Jag talar om, att den får du ta sen, när du ätit klart.

Hon fortsätter peta i sin mat och jag sätter mig
på golvet i vardagsrummet, med lillebror.

Efter en stund kommer hon ut till mig och säger,
- Mamma, min mage orkar inge mer.
- Jo, men ät upp bara pastan i alla fall, svarar jag.
- Okej, svarar den treåriga skönheten.

Någon minut senare kommer hon ut till mig och
säger att - Nu är maten slut.
Jag tittar lite fundersamt på min lilla luring.
- Kan du hämta tallriken så jag får se, säger jag.
Sonja springer iväg, och återvänder med en helt tom
tallrik. Stolt.
- Men, har du ätit upp allt, frågar jag.
Sonja bara ler.
-Bra, säger jag och svarar så klart att hon får ta sin
sockerkaksbit.

Ett par timmar senare håller jag på att snubbla över en
liten träpall i köket. Samtidigt ser jag hela dotterns
korv och pastaportion i slasken. Prydligt.

Lättlurad mamma.......

..bara att le och skaka på huvudet antar jag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar