lördag 17 september 2011

På vippen





Nu är vi på vippen.
På vippen till frostiga isande
kyliga tider.

Frosten bet i bladen imorse.
Hade dagen varit en jobbdag,
-ja, då hade jag skrapat rutan.



Men som den ljuvaste höstdag
värmde solen vår gård.
Barn i t-shirt och dagg i gräset.



Vi har börjat plocka in sommaren och
höstpynta en aning.
Utemöblerna ska in i ladan,
sandlådeleksakerna stuvas undan.

Krukor staplas.
Krattor och spadar samlas.



Jag räddar det som räddas bör.
Mina pelargoner till exempel.

Just nu, i septembersolen, strålar de.




Mina kryddor åker in i köket.
Doftar.
Används.

Vad tycker ni förresten om min
basilika?? Ganska fluffig va!?






Mina små hjärtan som båda precis dalat ut
ur varsin jubeltrotsperiod.
Nu har jag två änglar.
Tar hand om varandra,
hämtar skor åt varandra,
gör oboy åt varandra
och samsas tätt i fåtöljen när
bloibompa är igång.
Sweets.


....och där borta, bakom björken skymtar ni ju vårt hus dessutom...



Den här skönheten har precis slagit ut.
Och fler knoppar på gång.
Får se hur den mår efter några frostnätter.



Min canadaros utanför trappen knoppas
också fortfarande.
Galning.
Den kommer ju frysa om de små kronbladen.

Och stockrosorna mår prima.
Jag önskar och hoppas att de gillar
en övervintring i feta minusgrader.








Jag har tagit tag i lite höst-land-rensning.
Ovanför är mina rödbetor.
Inte så stora kanske...men min
övertygelse är att de är underbara.

Morötter i massor.
Späda och söta.




Och lök på tork i skafferiet.
Lyxigt. Och jäkligt närodlat.






Och nu, på vippen till iskalla tider
plockar jag fram dunväst och mössa.
Ingen förkylning till mig, tack.




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar