lördag 23 oktober 2010

Ett helt vanligt, och vansinnigt stökigt hus.

Jag misstänker att det finns många som
känner igen sig i detta inlägg.
Precis lika mycket misstänker jag att det
är många som inte känner igen sig ett dugg.

Olika skeden av livet.
Olika val.
Olika viljor.
Olika liv.

Tvätten ligger i fönstren, tvätten ligger på
skåp. Allt för att inte bli en enda sörja med det
och är smutstvätt, och det som är halvanvänt.
Högt upp- för att slippa momentet vika ihop
tusen gånger eftersom jag är lyckligt lottad
med hjälpsamma barn.





Tätningstejp på hundra- metersrulle. Redo att
användas hela tiden. Fogskum för att fylla igen
alla hundratals isande ilande glipor i ett gammalt
gammalt hus.

Lacknaftan för att rengöra de vardagliga verkygen,
och för att tvätta golven när barnen hjälpt till att
hälla ut femlitershinkar med oljefärg inomhus.

Vattenpass, hammare, skruvdragare.
Skabbiga handdukar att torka med.
Spåniga dammiga strumpor.
Sladdar efter väggarna och osorterade
lådor överallt.






Förvaring av brädor, förvaring av kläder.
Barnsäkrade staket. Barnsäkrade trappor.
Uppackade vinterkläder och trasiga
glödlampor. Möss under huset och frost på
fönstren.
Vedträn på golvet, tändstickor i saltkaret.
Pantflaskor, vinteräpplen och massor av
damm. Grundfärg, och väggfärg. Lackfärg
och penslar. Koppar och glas och en fylld
kompost.






Mera förvaring och mera igen. Fula små saker
och massvis med skräp.
Vackra små saker, personliga prylar.
Drivvis med drömmar, underbara vänner.
Sömnbrist på natten och jobb hela dagen. Söta
små barn och sagor i soffan.





Noll koll på läget, och stenkoll på livet.
Sikte på månen- när himlen är klar.
Vatten på åkern, fruset till is.
Snö över Sälen och is på min bil. Värmen
från brasan och te på kvällen. Ett
underbart jobb och ett stort rött hus.

Underbara vardag.
Underbara helg.
Tröttsamma dagar.

Men valda av mig.


.

4 kommentarer:

  1. Guud vilket Härligt Inlägg ;)
    Har saknat dina inlägga =)

    Å tack för inlägget på min blogg å ja... Jag har verkligen beslutsångest. Ja man kanske ska följa sina känslor, det brukar bli bäst då =)

    Ha en skön kväll

    Kram på dej <3

    SvaraRadera
  2. Oj va man känner igen sig i detta renoveringskaos =) , log igenkännande när jag läste igenom bloggen =) .
    Hoppas vi kan få till en tekväll me tjejerna igen =) . Och lillkillen som blivit 1 år, ojoj va det gått fort, tyckte nyss vi träffades och han var en riktig mini =) . Massor av kramar till er!!!!

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Vi håller med på o renoverar här hemma- som vanligt. Och jag känner helt klart igen mig, det där med ren tvätt som hinner bli smutsig innan de använder kläderna är ett evigt jobb... att hålla reda på! längtar drömmande efter elfa-garderober från golv till tak! E för varje rum!
    Puss o Kram

    SvaraRadera
  4. Lilla gumman min. Ni har helt klart en hel del jobb framför er men det kommer ju att bli sååå härligt och underbart fint när ni fått till det precis som ni vill ha det. Bit ihop och fortsätt kämpa bara. Älskar dig! Kraaaam =)

    SvaraRadera