tisdag 4 maj 2010

Klok som en bok




Dagen är dryg.
Jag mår mindre prima, och mini har närmare
40 graders feber.

Står i köket och fixar med middagen. Gör något
som inte riktigt går som jag vill, så jag ger ifrån
mig ett missnöjt morrande trött läte och säger
-Vad trött jag blir.
- Vad? säger min man undrande.
Söta treåringen som sitter vid köksbordet och
pärlar säger klokt åt sin pappa;
-Hon är trött!

*föräldrar brister ut i ett fnittrande skratt*



- Jag är skittrött, säger hon plötsligt. Det är jobbigt
att pärla. Jag har gjort långt och långt. Och det har
hon verkligen. Hon har nästan gjort ett helt glittrande
glimmande halsband i fina fejkdiamanter.


När vi äter säger hon åt sin pappa; att jag är kär
på dej. Är du kär i mej?
- Ja, jag älskar dej, svarar han och ler.
Sonja säger då; att på dagis, ikväll, så är hon kär
på Magdalena- och då får hon vara kär i mej.

Därefter ska Sonja visa sin pappa hur de gör på
tv- hur man pussas med öppen mun.
Jag har varit med om detta förut.... och skrattar
bara åt att maken inte har en aning om Sonjas
pussplaner ser ut.
Hon gapar tandläkarstort och närmar sig hans
ansikte. Nära.
-Gapa då pappa.
Pappan gapar.
-Vänta lite, säger hon. Och så förklarar hon att man
först tokgapar, närmar sig den utvalde- och sen
när man är alldeles supernära, då pussas man. En
helt vanlig pusspuss. Det har hon sett på tv.
De försöker på nytt.
Gapar.
Stort.
Närmar sig.
-Men pappa, vad har du där? frågar hon och pillar
ut en liten matbit ur den kära pappans mun.
Han skrattar, och svarar att det var en liten liten bit
av ett tomatskal. Sonja nöjer sig med det svaret.
Tokgapar.
Närmar sig.
Och puss.
Wow
Som på tv!
Och jag själv skrattar så jag gråter.
Och lilla febriga Konrad orkar sig till och med
på ett leende.




Hej och hå i familjen.


.

2 kommentarer:

  1. Åhh, va hon är härligt underbar. =) Hade viljat va med och uppleva den stunden med er.
    Stora kramar, hälsa till Sonja. =)

    SvaraRadera
  2. Myyyys! Ljuvligt! Kärlek!
    kram till dig

    SvaraRadera