torsdag 15 april 2010

Påsken i bilder



Delar med mig av lite påsk, och Stockholmsresa nu då.

Påsken började fint i Älvdalen. Ägg, lax, sufflé, sill och
annat gott.
Sonja och morfar målade ägg och åkte skoter. Mormor
planterade om pelargonerna. Och pappa Karl fångade
lite middagsfisk....som dessvärre ligger kvar i
frysen i Älvdalen.









En trevlig efterrättskaka blev det också, i underbart
påskgul färg.
Mumsig kletig chokladbotten, täckt med en vit chokladtryffel
smaksatt med saffran och en aning apelsin.
...och så valnötter uppepå då..



Skoterutflykt med matsäck. Fika och brasa i en slogbod
nere vid älven....och strålande sol och skare dessutom.
Kan det bli finare än så!?



Efter Älvdalen tog jag och barnen vårt pick och pack och
åkte österut. Huvudstad som väntar oss.
Mellanlandade hos farmor i Spillan och myste. Sen, dagen
därpå styrde vi oss rakt in i stan, Kungsholmen närmare
bestämt, där stora lillebror och Evelina håller till för
tillfället.

Vi passade på också att hälsa på min kusin och hans familj.
Hur mysigt som helst. Sonja och deras dotter lekte som
tokar, och Sonja pratar om henne fortfarande!!



...och lilla dregelplutten försöker lära sig att krypa.
Nu är han upp på alla fyra och står och gungar. Inte långt
borta nu!!

Det är vår i stan...... fast det ärdet här hemma också nu.
Men det var där, i parkerna som jag och Sonja skymtade
de första krokusarna som tittade upp.
Vi köpte kittytröjor åt Sonja, fikade med lillebror, såg till
att mamman fick tag på sitt efterlängtade kakfat(- en historia
jag nog ska berätta, men en annan gång.) promenerade
långa gator och kvarter, såg på Pippi Långstrump hemma
i soffan, och besökte underbaramusikmuseét. Det kan
jag verkligen rekomendera för alla med barn....Inget
ställe där man ska vara stilla och tyst.
Klånka och banka och plinga på allt du hittar! och mitt
i stan dessutom. Toppen.



Köpte med oss tulpaner och frukt från Hötorget. Jag
tokgillar Hötorget. Vill alltid hinna med ett eller två eller tre
blombesök där. Jag vet förr, då kunde jag gå dit det allra
sista jag gjorde när jag var i stan- och köpa vackra
snittblommor för de pengar jag hade kvar. Varför har inte
Göteborg ett sånt ställe? Det har jag saknat. Spelar ju ingen
större roll nu. Lima har inte heller nåt sånt ställe. *tänk om*



Här har vi landat på Junibacken. Har du inte besökt det, så
rekomenderar jag det också. Så underbart fint.
Nu har dessutom min kära man anlänt så han, jag, lillebror
och barnen underhåller oss hela fredagen.





En riktig princessa på teaterscenen.






Jonatan och Konrad bakar bröd hos "Bagare Bengtsson"
i Hellsing-utställningen! Så ljuvligt galen och fantasisprudlande!



... och kan man tänka sig.. Jag har stått på fel sidan kameran,
och fastnat!

Helgen spenderades hos farmor i Spillan. Vi var på loppisrunda
och jag gjorde så klart några riktiga fynd!!

Sen, elva dagar efter att vi åkt hemifrån- sitter vi i bilen
på väg mot vackra dalarna igen. Ett dalarna som växlat från
sen vinter till vår. Lovely.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar