torsdag 22 april 2010

Nån som styr och ställer...



-Mamma, varför får jag ingen frukost?
-Men...du får väl frukost, men du lär väl vakna
först eller, säger jag åt min dotter som precis
klivit upp ur sängen och kommit ut i
vardagsrummet.
-Men det står inte på bordet, svarar hon.


Efter en stund hittar jag henne i köket. Då
håller hon på att plocka ur diskmaskinen i hopp
om att hitta den perfekta yoghurttallriken.
Hon ska äta yoghurt med äppelmos och macka
med surgurka och smör, utan leverpastej.
-Surgurka?, säger jag
-Ja
-Du menar saltgurka, eller kanske smörgåsgurka?!
- Nä, surgurka, och bara smör, och knäckemacka.

Envisa lilla donna.

-Jag häller själv. Jag kan.
-Ja ja, svarar jag och går iväg för att plocka upp en
gråtande lillebror.
När jag kommer tillbaka har donnan hällt jordnötter
i yoghurten, och äppelmos.
-Titta mamma, bönor, säger hon stolt och nöjd.
-mm, gott.
Jag häller i några havre fras och brer mackan med
smör och surgurka och parkerar på bordet.

-Men mamma, inte här. Jag vill se på Bolibompa ju.
-Ja, ja... men du får bära ut själv.

Hon bär ut frukosten till TV'n. Det hinner gå ett par
sekunder innan hon ställer sig i dörröppningen med
nävarna demonstrativt på varsin sida i midjan.
-Var är juicen.
-Ja ha, ville du ha juice också.
-Jag sa det. Att jag skulle ha juice.

Jag själv bara fnissar. Sicken bestämd liten dam det
är jag har här hemma.
Undrar just om mini kommer att bli så... eller mer som
sin pappa.



Sonja går ut i köket igen. Det har nog hunnit gå en
timme sen frukosten påbörjades. Jag hör hur hon stökar
och fixar och öppnar kylen.
Efter en stund tittar jag in till henne.
-Jag gör en macka, säger hon stolt, och brer varsamt
smör på en mjuk macka. Den är till dej.
-Ja ha, säger jag. Men du har ju inte ens frågat om
jag är sugen på nån macka.
-Mamma, vill du ha en macka.
Jag skrattar.
-Ja, tack. Det blir nog bra. Ska du också ha en smörgås,
frågar jag.
-Ja, fast en knäckemacka.
-Ja ha, ska jag ta ner en åt dig då?
-Ja, fast jag kan själv sen. Jag kan allt själv. Samma som
Lotta, säger hon, drar upp axlarna och fnissar. -Lotta
på båkmakegatan.
-Ja, säger jag och ler. Det är bra.

En liten stund senare blir jag serverad macka med smör
här ute vid datorn. Vilken service va!?



Underbara vardag.


.

1 kommentar:

  1. *Skrattar* Skaplig donna. =)
    Saknar er. Hoppas att våra vägar korsas snart igen. Vi har fått de nya fönstrena monterade nu och på måndag ska jag mätas och vägas. Spännande. =)
    Hoppas att allt är bra med er alla. Kram kram

    SvaraRadera