torsdag 26 maj 2011

Öppna frågor och goda samtal.


-Titta mamma, en lila och vit.
-Ja, en viol heter det.
-Va? En fiol?
-Nej, en vvvviol.
-Ja ha, en fiiiiol.
-Nej vvviol. Kan du säga det?
-Vvvviol.
-Ja precis. Och den heter till och med
styvmorsviol. Styvmor, som i askungen.
Styvmorsviol, svårt va?
-Ja, stvmorsfiol.
-Styvmorsvvviol.
-Ja styvmorsviol. Mamma, jag kan ett
annat svårt ord också. Renktanglel.
-Åh, rektangel. Kan du så svåra ord?
-Ja, och kradvat. Som en fyrkant.
-Ja, precis. Fast det heter kvvvaaadrat.
-Krrrradvat.
- Ja, nästan. Kvadrat. Berätta för pappa också
vilka svåra ord du kan.
-Pappa. Jag kan säga renktanglel.
-Säg det andra också. Det som var lite svårt, säger jag.
-Vilket då mamma?
- Kvvvv...försöker jag hjälpa.
-Cirkel!


*smile*

*mattemamman ler*

Begrepp.
Grundläggande taluppfattning.
Bekantskap.
Jämförelseord.
Mängder.
Utrymme för nyfikenhet.
Goda samtal.
Öppna frågor.
Problem att lösa.



Tänk, bara tänk om alla våra barn
kunde få möta detta i tidiga år. Naturligt,
lustfyllt och återkommande.

Blir glad av min dotters förskola. Kan inte
påstå något annat!!







.

1 kommentar: