lördag 21 maj 2011

Min last. Mina föpåsar.

Min lilla last, att köpa fröpåsar börjar nu ge gröna
spirande resultat.

Här är tre bilder på slingriga purpurvindor som
ska få klättra på en trästege utanför köksfönstret.



Små små krispiga.





Omplantering ute på gården.




Växer så det knakar.


Har grönisar i varenda fönster.
Tur att mannen min är en tålig en.

Gräslök, bönor, basilika, timjan, solrosor, krasse,
persilja, lavendel, borstnejlika, blåparasoll,
stockrosor, smultron, rosenskäror........

Ute har jag hunnit putta ner ruccola, ärtor, lök,
spenat och morötter.

Har köpt och planterat äppelträd, körsbärsträd,
plommonträd, vinbärsbuskar, blåbärsbuske, rabarber,
hallon, björnbär, jordgubbar, funkia, riddarsporre,
vitpytta, två olika flox och jättedaggkåpa.

Fick rosa bellis av en vän, de ska stå vid stubben
tror jag. Och mamsen har puttat ner skilla och
vårlök i gräsmattan här och var.

Och när nattfrosten är borta ska jag ut med allt som
finns inne. Och då ska jag sätta rödbetor, blåklint,
purjolök, fingerborgsblommor och åtminstone två
blomsorter till som jag just nu glömt namnet på.

Imorn sätter jag vitlök.

Lycka.





....måste skaffa dynga.....




.

3 kommentarer:

  1. Ojoj så mycket roliga plantor, det riktigt kliar i fingrarna på mig nu ;-) Inga problem att odla allt det där så långt norrut??

    SvaraRadera
  2. Vitlök ska du plantera på hösten!

    SvaraRadera
  3. Det går att plantera vitlöken tidig vår, i april, men då blir inte lökarna lika stora när de är dags att skörda, här uppe i norr tror jag de är svårt, Skåne fixar nog de gallant men vi har ju så kallt och ett annat växtklimat.

    Bästa resultat är att sätta den på senhösten, sep- okt, löken ska inte mer än hinna rota sig förän vinterkylan kommer. Skördas bör den göra i augusti... oavsett om du planterar tidig vår eller hösten därinnan!

    SvaraRadera