fredag 11 december 2009

Tryffelrecept


Här kommer då receptet på mumsiga tryfflar
med vit choklad och balsamvinäger.

1 dl grädde
400 g vit choklad, i bitar
50 g smör
2 msk vit balsamvinäger

kokos eller socker att rulla
tryfflarna i

Koka upp grädden i en tjockbottnad kastrull.
Ta kastrullen från värmen och rör ner choklad,
smör och balsamvinäger. Häll massan i en
form. Låt stelna i kylskåpet i cirka 1 timme.
Forma små kulor av massan med hjälp av
en tesked och handen. Rulla eventuellt kulorna
i kokosflingor eller liknande. Förvara kulorna kallt.


Jag har även gjort med vanlig färgad balsamvinäger-
går kanonbra det också... men ser väl inte riktigt
lika smaskiga ut- även om de är det.
Då har jag rullat dem i färgat socker eller kokos.











1 kommentar:

  1. Jaha hur funkar det här då? Inte så vidare insatt i bloggvärlden...
    Du ville ha gottiga recept, här är ett som jag alltid gör i dagarna kring jul..

    Mintkola

    100g margarin (el.smör)
    1dl strösocker
    1dl sirap
    4msk kakao
    1tsk vaniljsocker
    ca 10 droppar pepparmintsolja

    Smält margarinet, tillsätt övriga ingredienser. Koka 4-5 minuter, gör ett "kulprov"! Häll upp i form (ca 20x25cm) täckt med bakplåtspapper. Låt stelna något i kyl, klipp eller skär sen i lagom stora bitar.
    Jag slår in mina i bakplåtspapper.

    Vill man ha en god sås till glassen gör man samma recept men låter det bara koka upp :D.
    Med eller utan mint är en smaksak...

    Lycka till!

    SvaraRadera