fredag 18 november 2011

Frost och glashalka




De är här nu. Minusgraderna.
Halkan på trappen och snökanonerna
som surrar i Kläppen.
Halkan på vägen då det haglade och
regnade över minusgradigt landskap.

Det är frost på glaset.
Kolmörka mornar och
reflexer längs vägkanterna.

Knastret av frusen is under skorna,
bruset från motorvärmarens fart.
Och is som sakta lägger sig över
vackraste älven.




Mörkret som sänker sig som
ett lock vid fyra.
Rosa eftermiddagshimmel mot
svarta gransiluetter.
Ståtligt och fyllt av sagomystik.

Dalaskogarna som omfamnas av
vintertid.
Jag längtar.
Längtar efter snön, ljuset och de
dämpade ljuden.

Jag ska gömma mig inne och stoppa
ved i min spis.
Dricka te, och krama om mina
kära och må så bra jag kan.

Bita mig fast i dem jag älskar.
Hålla hårt i vänner som finns.
Låta kylan bita där ute
och njuta av kristallerna på min ruta.
Iskristallerna
-på mitt fönster.








.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar