tisdag 15 december 2009

Vinterfint




När vi var små pyntade vi varenda liten vrå
hemma hos mamma och pappa med glitter,
tomtar och änglar. Och varje liten figur hade sin
bestämda plats- och ingen fick nånsin uteslutas.

Nu är jag inte så mycket för julpynt sen några år
tillbaka. Försöker hålla det ganska avskalat. (om det
nu är möjligt i röran) Och helst inte massa tomtar...och
absolut inga glittriga girlanger. Hu så tråkig och dömande
jag låter nu... men riktigt så är det inte. Det kan vara hur
mysigt och fint som helst hos andra- men helst inte här
bara. Antar att jag får hålla tillbaka mina tankar när
dottern (och sonen) år efter år kommer att komma hem
med bonader, tomtar, ljusstakar, änglar, snögubbar, lucior,
gran pynt etc etc. Men å andra sidan misstänker jag att
de sakerna kommer att få de mest speciella platserna, och
vara de vackraste av alla mina saker.
Och säkert säkert så kommer mina barn år efter år att
fylla vårt hus med pynt och glittriga girlanger som har
sin bestämda plats- och aldrig nånsin utesluta nån endaste
liten sak, för att ge plats åt allt nytt.
Nej, fyll huset med jul.
Och fram till dess....så håller jag huset lite
tomte- och glitterfritt.

Några såna här glasfärgade kulor fastnade jag
däremot för här inne i butiken. Söta- och mer vintriga
än juliga. Det gillar jag.

Hur pyntar du?

2 kommentarer:

  1. Känner som du... tomtar, tja du vet vad jag tycker om tomtar *brrrr* det får bli Smurfens pynt som ökar på precis som dina barns... blir sparsamt, mer ljus och enstaka saker som är vackra o ger god känsla!!

    KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Vi skippar pyntet helt. Kör med stjärnor och ljusstakar i fönstren bara. Men vi åker ju hem så lång tid så det känns inte värt att köpa julpynt även om lite kan vara fint. Men jag delar din mening med att det kan vara nog med tomtar och glitter som man hade överallt när man var liten. Snart ses vi :) Kramkram

    SvaraRadera